pondělí 20. srpna 2012

Co vám říká miminko v inkubátoru?


Vaše předčasně narozené miminko vypadá tak malé a bezbranné… Pravdou ovšem je, že již tak malé dítě Vám může „říct“ spoustu věcí a i vy můžete komunikovat se svým  miminkem.

Rady uvedené zde vám pomohou porozumět vašemu miminku, jeho chování již od narození, tím, že budete sledovat, jak k vám mluví prostřednictvím svého těla a jeho reakcí. Poznáte tak jeho potřeby a podpoříte růst a vývoj dítěte.

Nyní vaše miminko potřebuje speciální péči od vyškolených sestřiček a lékařů – neonatologů. Tento zdravotnický tým vám také rád pomůže komunikovat s miminkem, ačkoliv to brzy budete právě vy, kdo dítěti bude rozumět ze všech nejlépe.



Podívej se na mně….

Ze všeho nejdříve je třeba poznat přístroje, které mne obklopují. Tím, že budete znát lékařské přístroje, budete se cítit mnohem klidnější při prvních návštěvách na jednotce intenzivní péče.

Ležím v inkubátoru, který mi poskytuje teplo, stejně jako děloha maminky,když jsem byl ještě v bříšku. Uvnitř inkubátoru jsou pečlivě kontrolovány teplota, vlhkost a hladina kyslíku, aby vytvářely co nejlepší podmínky pro můj růst a vývoj. 

Tracheální kanyla je velmi tenká a vede do průdušnice. Je spojena s ventilátorem a pomáhá mi dýchat. Někdy mám jen masku na obličeji, do které mi proudí kyslík nebo nasální CPAP, což je nosní kanyla, do které mi proudí malé dávky kyslíku. Je připevněna k obličeji pomocí pásek.

Na hrudníku mám umístěny sondy, které monitorují srdeční činnost a dýchání. Další sonda na hrudníku měří tělesnou teplotu.

Monitory měří srdeční činnost, dýchání, a hladinu kyslíku v krvi (saturaci hemoglobinu kyslíkem). Saturační čidlo je malé červené světlo, které sleduje hladinu kyslíku v krvi a je spojeno s monitorem, je velmi citlivé na pohyb, takže může alarmovat, když se zrovna pohnu a nemusí to vždy znamenat nějaký problém.

Někdy mohu mít na paži nebo na nožičce umístěnu manžetu, která měří krevní tlak.

Infúzní pumpa slouží k podávání léků, tekutin, výživy. Lze na ní nastavit různou rychlost podávání.



Cítím se dobře…
… jestliže  se na mne podíváte a já vypadám takto, měli by jste vědět, že se mi daří dobře.


Mám ruce blízko obličeje a úst, někdy mohu cucat palec


Jsem v uvolněné poloze, moje tělíčko je stočené stejně jako mé ruce a nohy. Ruce mám uvolněné s pokrčenými prsty.
Klidně spím, nebo mám otevřené oči a bdělý výraz.
Otáčím hlavičku a oči za zdrojem zvuků
Mé pohyby jsou klidné, nikoli trhavé.
Svírám něco v ruce, maminčinu šálu, plyšové zvířátko či tvůj prst…
Barva mé kůže je růžová, klidně a uvolněně dýchám…
Mám nohy u sebe, či blízko sebe.


 
Směji se nebo mám uvolněný výraz v obličeji…


Dívám se Ti do očí, i když pouze krátce

Necítím se dobře…


Jestliže mne uvidíte, když budu vypadat takto, měli by jste vědět, že situace je pro mne nyní obtížná a mám nějaký problém.


 
-          mám roztažené ruce a nohy a prudce s nimi rozhazuji do vzduchu
-          mračím se, mám sevřené oči
-          mám roztažené prsty na rukou i na nohou, propínám prsty a dlaně
-          mohu nepravidelně dýchat
-          mohu se třást
-          má kůže může změnit barvu – může být bledá, prošedlá, mramorová či promodralá

-          křičím a pláču, moje mimika je výraznější, dělám grimasy

Kašlu, zívám nebo mám škytavku 



Jestliže se dívám jinam je to proto, že jsem příliš unavený a vyčerpaný...



….. v těchto situacích mi můžeš pomoct



Jak mi můžeš pomoci…
Jsem stále zranitelný a nejsem ještě připravený žít ve tvém prostředí. Jsem rychle unavený jestliže mám čelit velkému množství stimulací najednou: hluk, světlo, změna polohy…a někdy bolestivé zákroky. Stále se učím „poprat“ s těmito novými dojmy.


Zvuky, které mne ruší:
·         otevírání a zavírání okýnek v mém inkubátoru
·         zvuky předmětů umístěných na vrchní straně inkubátoru
·         hlasitá konverzace
·         alarmy, které jsou příliš hlasité a trvají dlouho
·         voda, která stříká do umyvadla


Můžeš mi pomoci:
·         mluvit tichým hlasem když jsi na oddělení intenzivní péče
·         omezit činnosti okolo mého inkubátoru, nepokládat nic na inkubátor
·         minimalizovat množství lidí u mého inkubátoru


 
Světla mě mohou také rušit, zvláště, když jsem velmi malý a zranitelný. Může to být jak denní světlo, tak i umělé osvětlení.

Jak mi můžeš pomoci:
·         snížit intenzitu světla a vytvořit přítmí (vhodné osvětlení v místnosti, zastínění oken)
·         přikrýt inkubátor vhodnou tkaninou


Jsem rád, když můžu ležet pohodlně…
·         je důležité udržovat mou polohu ve stočené poloze
·         jestliže jsem sám uprostřed inkubátoru bez ohraničení mého prostoru, cítím se osamělý


 

Jak mě uklidnit a utišit…

·       mluv na mne tichým hlasem
·       hlaď mé tělíčko a končetiny
·       jemně hlaď mé čelo
·       podrž mou hlavičku nebo tělíčko ve svých rukou
·       drž mne za ruku a nech mě uchopit tvůj prst
·      jestliže mě něco vyrušilo, polož mne do mé oblíbené polohy
·       zabal mě do přikrývky, zavinovačky, deky či pleny
·    pochovej mě, přitiskni k sobě tak, abych měl podepřenou hlavičku, ale neměl bradu přitisknutou k hrudníčku
·       drž mne v „klubíčku“
·       chovej mne „kůži na kůži“
·       houpej mne na rukou
·       dej mi něco sát (dudat)
·       když nemůžeš být se mnou, dones mi nahrávku Tvého hlasu

 

Tišení a konejšení během zákroků
Ošetřovatelský tým Ti ukáže, jak mne držet během různých zákroků, Později, postupem času, se o mne naučíš sama starat – koupat mne a měnit plínky.


Jakmile to bude alespoň trochu možné, sestřičky mne mohou vyndat z inkubátoru a položit mamince (nebo i tatínkovi) na nahou hruď. Říká se tomu klokánkování a moc mi to pomáhá a uklidňuje, slyším dech i tlukot srdce mého rodiče a dobré je, když na mne budeš ještě tichým hlasem mluvit. 

Autor: Lucie Přikrylová





Žádné komentáře:

Okomentovat